Monday, March 26, 2012

Hot : Segelas Air Panas RM1.80

Assalamualaikum...

CHUKAI – “Sebagai pelanggan saya rasa tertipu,” keluh pekerja swasta, Ishak Kamarudin, 42, yang kesal dengan harga RM1.80 bagi segelas air panas yang disifatkannya sebagai tidak munasabah.
Ishak dari Taman Alamanda, Jalan Kubang Kurus, dekat sini berkata, dia yang menjamu selera bersama isteri dan dua anak di sebuah restoran di Taman Chukai Utama pada 23 Februari lalu terkejut apabila melihat caj yang dikenakan untuk air panas yang diminta berharga RM1.80.
Menurutnya, harga yang dikenakan itu tidak masuk akal dan seolah-olah mengambil kesempatan terhadap pelanggan.
 Malahan, katanya, harga air panas juga tidak dimasukkan di dalam menu menyebabkan pelanggan tidak mengetahui harga untuk minuman berkenaan.
“Ketika saya pergi ke kaunter untuk membayar, tergerak hati saya untuk minta bil dan bila lihat bil, terkejut saya lihat harga air panas dalam gelas RM1.80. Disebabkan ragu-ragu, saya tanya pemilik restoran itu yang menjaga kaunter sama betul atau tidak harga air panas itu RM1.80 dan dia mengiakannya.
“Bukan kerana harga RM1.80 semata-mata saya persoalkan perkara ini, tetapi saya rasa tertipu kerana harganya tidak dimasukkan ke dalam menu,” katanya ketika ditemui Sinar Harian semalam.
Kata Ishak, restoran itu kerap dikunjunginya sekeluarga untuk menjamu selera dan dia sering meminta air panas, tetapi sebelum ini dia tidak pernah melihat bil sebaliknya hanya membayar sahaja.
Berikutan itu Ishak kemudiannya membuat aduan di Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Cawangan Kemaman pada 26 Februari lalu.
“Lepas seminggu kemudian saya dihubungi pihak PPDNKK Kemaman yang telah membuat pemeriksaan di restoran tersebut dan tuan restoran kata dia tersilap. Namun bagaimana ia silap sedangkan ketika saya tanya sebelum ini tuan restoran itu mengiakan harga itu,” katanya.
Sinar

Mari kita tengok pendapat orang ramai


macam ni berniaga xikhlas. tutup je la kedai sb nanti sdikit demi sdikit tuhan akan tarik balik keuntungan tu.. xkira dari nilai mana yg susut. sama ada harta, ataupun kesenangan, lapang dada, n kesihatan.. tunggu je lah.
ini harga paling mahal utk air panas. kalah kat hotel.
tuan restoran...tuan restoran....pelanggan dah bayar boleh pulak kata tersilap....kah kah kah...alasan semata mata!~
Malinda_11Collapse
kenapalah tauke kedai skrg ambil kesempatan,,fikirlah sikit jika pelanggan yg dtg tu pendapatnya rendh.x semua pelanggan yg dtg mkn kat kedai awak tu kaya raya..cuba buka fikiran tu berfikir secara rasional seblm meletakkan harga makanan atau air dengan sesuka hati.....
ZamzamCollapse
riba yang melampau.. trima la hukuman nya dari ALLAH nanti
DeynabujangCollapse
bodo.. ade ke patut harga air panas 1.80....

*** bandar dan negeriku dah cekik darah camni...nasib baik tak pernah order air panas..tapi melampau betul lah harga tu...kalau lah i tau celah mana kedai tu..ishh...pandang sebelah mata jelah nanti...

11 comments:

  1. Replies
    1. aah..boleh lak kata tersilap lepas tu..trg2 lagi dah tertulis dekat bil...

      Delete
  2. senang je nak cekau duit org ye...!
    hasihh..!

    ReplyDelete
  3. macam-macam hal...kat kampung errah ke ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah la yana...xsmpai 5 minit pun dari rumah...mahal kemain..bek minum air kt rumah je lau jmpa kedai camni

      Delete
  4. Replies
    1. skrg dia mencekik org nanti esok lusa org cekik dia balik...hehehe

      Delete
  5. lain kali gi kedai tu bawak air panas dalam termos lah..betul tak?

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. kan...tak baik la makan duit orang macam ni

      Delete

Thanks for Comment