Tuesday, January 3, 2012

Psoriasis

Assalamualaikum...

Pernah dengar tak apa psoriasis tu???
Maybe ada yang pernah dengar tapi tak tahu or maybe yang tak pernah dengar dan tak tahu langsung apa itu psoriasis..Well, psoriasis ini sebenarnya adalah sejenis penyakit kulit di mana akan menyebabkan kulit anda berasa kasar atau bersisik. Kawasan yang biasa dihidapi adalah kulit kepala, lutut dan siku tetapi boleh juga menjangkiti pada bahagian badan lain termasuk kuku dan tulang.



Kenapa aku mahu berkongsi pasal penyakit ini??

Sebabnya penyakit ini tidak jauh pun dari diri aku kerana family aku sendiri iaitu abah aku yang mengalami penyakit ini ..Walaubagaimanapun, penyakit ini tidak berjangkit kerana aku dan juga adik beradik bebas dari penyakit ini..Cuma kadang-kadang aku tetap mengalami alahan pada kulit tetapi tidak serius..Ada fakta menyatakan ia adalah penyakit keturunan dan setahu aku saudara-saudara terdekat tidak mempunyai masalah ini..Mungkin dari generasi nenek moyang sebelumnya.

Penyakit ini memang perlu waktu yang agak lama untuk sembuh...sebab ia selalu akan ada if pemakanan tidak dijaga dengan betul..Kalau makan daging or benda-benda yang boleh menggatalkan badan, sure kulit akan jadi makin teruk..Kadang-kadang sampai berdarah...Yang aku tahu, dari aku kecil hingga sekarang penyakit abah aku masih tidak kembali normal...Time kecil-kecil dulu, selalu je abah pergi berubat dengan sorang pengamal perubatan alternatif dekat Pulau Rusa, Kuala Terengganu..Kebetulan setiap bulan juga ada appointment dengan pakar kulit dan pakar mata dekat Hospital Besar KT...Jadi, sekali round la pergi dua-dua tempat..Cara alternatif itu memang bagus sebab berkurang tapi pakcik itu dah meninggal dan tiada seorang pun anaknya yang mewarisi kepakarannya..Dan selepas itu, kes abah aku dirujuk ke pakar dermatologi di Hospital Kuantan pula disebabkan abah dah ok dengan mata dia ...

Alhamdulillah aku nampak penyakit abah aku dah banyak perubahan..Sebab apa dulu abah all the time la pakai baju yang berlengan panjang..tapi sekarang, dia pakai dah baju yang berlengan pendek..it's mean tompok-tompok kulit yang keras n bersisik itu sudah berkurang..Semoga abah sihat walafiat hendaknya.

 Abah dan saya..Semoga abah cepat sembuh..

Remember this:
Sesiapa yang diduga Allah dengan penyakit ini, bersabarlah , redha dengan segala pemberian Allah dan jangan sekali-kali berputus asa untuk mengawal masalah-masalah kegatalan, perlu rajin makan ubat, pakai krim dan juga mandi dengan kerap. Jangan sekali-kali merasa jijik apabila  berdepan dengan orang yang mempunyai penyakit sebegini kerana sesungguhnya Allah tidak akan memberikan ujian kepada hambaNya yang tidak mampu untuk menghadapinya.  Jangan takut kerana penyakit ini tidak berjangkit.

No comments:

Post a Comment

Thanks for Comment