Thursday, January 19, 2012

Tips Mengelakkan Diri Dari Ditipu Ketika Membeli-belah di Internet



Assalamualaikum

Malam ini i nak kongsikan sedikit tips-tips untuk mengelakkan diri kita ni dari ditipu semasa membeli barang secara online..

Tips ni i dapat dari Ayudress.com

1.CARI INFO MAKLUMAT BUSINESS @ PENJUAL
- Sebenarnya anda boleh mencari dulu info penjual terbabit.....
-sekarangkan maklumat hanya di hujung jari..... jadi tanya sahaja uncle G ( google.com) or Uncle Y ( yahoo.com)
-anda click www.google.com or www.yahoo.com
Maklumat yang anda boleh cari ialah

1. Nama busines... kalau tak caya... cuba search Ayudress.com.. mesti berderet keluar info :P
2.No phone... seller
3.no akaun

- mengapa saya suruh anda google dulu info2 tersebut?
-kerana jika seseorang itu memang seller... pasti maklumat2 ini akan keluar... di internet.
-Anda boleh tahu juga feedback dari customer2 lain sama ada feedback positive atau negative.
-Jika ada banyak sangat feedback negative .............. lari la.. jangan la deal ngan seller tu lagi... ramai lagi seller yang berwibawa yang boleh kita deal :)
-Kita juga boleh tahu pembeli2 seller tersebut dpat tak barang yang mereka dah bayar...

2. SEARCH DI GOOGLE DENGAN PERKATAAN YANG SINONIM...
-Perghhh... tajuk :P
-search perkataan yang berkaitan dengan penipu.... di tipu.... 
-cth anda taip nama sipolan atau nama biz mereka......emm kita wat cth perniagaan abc...
-so taip la kat google tu.... perniagaan ABC penipu...
-mesti info yang berkaitan dengan penipuan akan keluar JIKA mereka ada melakukan penipuan...
-kalau tak der.... okla tu.... :)

-satu lagi perkataan... cth Ayudress forum...
-kalau shopping kat forum2 ni...selalunya pembeli akan bagi feedback cepat... di forum tersebut :)

3.BACA DAHULU SYARAT-SYARAT PEMBELIAN
-PLEASE............. yang ni kita selalu malas nak baca!
-penting ni tuk di baca... takut2 ada agenda tersembunyi or kita sendiri tak bersedia nak mematuhi syarat tersebut.
-jangan tak percaya ada syarat2 seller yang mengalahkan nak beli rumah banglo rm100k.. padahal nak beli bajuje rm30 :P
-cth.....seller meletakkan syarat bahawa pengepos dilakukan seminggu sahaja... masaklah anda jika baju nak pakai keesokkan harinya.... tp kalau beli seller pos minggu depan.. ( bab ni kita sebagai pembeli yang salah.... :P )
-syarat penukaran... kalau barang tersebut rosak or salah hantar...
-ada seller dia yang  salah hantar...barang kat kita... tapi kita nak tukar balik... dia pulak yang kata tak boleh?
KEJAM TAK?? KEJAM KAN... kalau kita yang salah... ok jugak.. ni dia yg salah hantar.. pastu kita nak tukar.. tak boleh pulak.. :P
-tapi tak semua seller begitu... segelintir je...

4.PERHATIKAN CARA FEEDBACK DARI SELLER
-saya suka perhatikan setakat mana professional seseorg seller tersebut..
-saya selalu hindarkan membeli dari seller yang suka maki2 or marah cust.... takut saya nak deal :P
-bab ni saya rasa semua orang boleh berfikir sendiri kot..
-takut saya nk deal ngan seller yang mengalahkan along... :P

5.ANDA CALL or SMS LA DULU SELLER TERSEBUT
- call or sms la dulu seller tersebut.... tanya dulu available stock dulu.... deliver mcm mana... tips ni bukan apa... just kita nak pastikan attitude seller tersebut...
- tanya byk2 soalan pun tak per... dengar gaya percakapannya dulu...
-selalu soalan yang saya tanya..

a. dr mana? ( kalau dekat leh cod terus :P... cod tu jumpa seller pastu bayar)
b.tanya la... boleh cod tak? selalu seller tak keberatan nak cod ni... tapi tak semestinya yg payah nak cod tu penipu jugak...
c.bila boleh pos lepas bayar....

- itu di antara soalan2 yang saya ty la... anda boleh kreatif kan lagi soalan2..

5.MENGIKUT GERAK HATI ANDA SENDIRI
-ha......... bila step2 di atas anda dah follow.... just follow your instinct .... kalau rasa k.o je.... abaikan la transaction yang berisiko ni...
-kalau anda rasa ok.... deal je la.

6.ELAKKAN PEMBELIAN BARANG YANG MAHAL
-Pembelian barang yang mahal2 seperti HP...laptop... camera... kalau saya... saya lebih suka beli di kedai sahaja..
-atau klau nak beli jugak di internet... saya selalu pastikan seller tersebut ada kedai...
-saya pernah membeli barang kemas online.... tapi untuk kes2 begini saya hanya beli dengan seller yang saya dah biasa atau seller yg di rekemen kan oleh kawan2 saya.

7.TRY DULU MEMBELI...
-kadang-kadang kita rambang mata kan.. tengok barang2 .....
-untuk seller yang saya tak biasa deal lagi... saya selalu beli dulu dalam jumlah yang kecil dahulu...
-sebabnya kalau mengalami masalah mcm ni... tak la terasa sgt amount ... ( so far tak pernah lagi... )
-bila brg dah sampai... tgk la dulu keadaan item tu macm mana...
-mudahkah urusan pembeliannya....
-kalau mudah.. insyaalh akan repeat lagi order.. :)
-kalau tidak... sekali itu je la...

8.PEMBELIAN LUAR NEGARA
-saya selalu membeli belah di oversea tau.. ceh wah.. :P
-tapi shopping online je la..
-yang ni saya selalu shopping di web2 yang boleh di percayai je lah..
-cth mcm ebay...
-and saya hanya pilih seller yang boleh bayar pakai paypal je.... nak tau napa?
-sbb kalau saya dah bayar tapi barang tak dpat dan seller tak dapat buktikan tracking number sacara sah... saya leh claim mtk blk duit saya :) hehhe


100% copyright

2 comments:

Thanks for Comment